Novinky
Pokyny CEN a CENELEC zohledňující zájmy spotřebitelů
POKYN CEN-CENELEC 6 Účelem tohoto pokynu je pomoci zpracovatelům norem (např. technickým komisím nebo pracovním skupinám) zohlednit problematiku přístupnosti v normách, které se přímo či nepřímo zaměřují na všechny typy systémů, které lidé používají. Tento pokyn poskytuje návod ke stanovení a zpracování vhodných požadavků na přístupnost a doporučení v normách. Přestože je tento pokyn určen především zpracovatelům norem, obsahuje informace, které mohou být užitečné i pro ostatní osoby jako například pro výrobce, návrháře, poskytovatele služeb nebo pedagogy. (CEN_CENELEC Guide 6, česká verze)
CEN_CENELEC Guide 6 (Guide for addressing accessibility in standards) v angličtině
| OZNAČENÍ | NÁZEV | VEŘEJNĚ DOSTUPNÝ ANGLICKÝ ORIGINÁL | ZAVEDEN V |
|---|---|---|---|
| Guide ISO/IEC 14 | Purchase information on goods and services intended for consumers (Informace pro spotřebitele o nakupovaném zboží a službách) | - | - |
| Guide ISO/IEC 41 | Packaging – Recommendations for addressing consumer needs | - | TNI POKYN ISO/IEC 41 Obaly a balení – Doporučení pro řešení potřeb zákazníků |
| Guide ISO/IEC 46 | Comparative testing of consumer products and related services – General principles (Srovnávací testování spotřebitelských výrobků a souvisejících služeb – Obecné zásady) | - | - |
| Guide ISO/IEC 50 | Safety aspects – Guidelines for child safety (Bezpečnostní hlediska – Směrnice pro bezpečnost dětí) | ano | - |
| Guide ISO/IEC 51 | Safety aspects – Guidelines for their inclusion in standards | ano | TNI POKYN ISO/IEC 51 Bezpečnostní hlediska – Směrnice pro jejich začlenění do norem |
| Guide ISO/IEC 74 | Graphical symbols – Technical guidelines for the consideration of consumers' needs | ano | TNI POKYN ISO/IEC 74 Grafické značky – Pokyny pro uvažování potřeb spotřebitelů |
| Guide ISO/IEC 76 | Development of standards for services – Recommendations for addressing consumer issues | ano | TNI POKYN ISO/IEC 76 Tvorba norem pro služby – Doporučení pro zohlednění zájmů spotřebitelů |
ISO/COPOLCO (Výbor ISO pro spotřebitelskou politiku)
Hlavním cílem tohoto mezinárodního výboru je studovat způsoby, jak pomoci spotřebitelům těžit z normalizace, a způsoby, jak zlepšit účast spotřebitelů na vnitrostátní a mezinárodní normalizaci.
Dále také výbor poskytuje fórum pro výměnu informací o zkušenostech s účastí spotřebitelů na vývoji a implementaci norem v oblasti spotřebitelů a o dalších otázkách, které spotřebitele zajímají v národní a mezinárodní normalizaci.
Výbor poskytuje poradenství Radě ISO ohledně konsolidovaných názorů spotřebitelů na záležitosti související se současnou a potenciální činností ISO v oblasti normalizace a posuzování shody.
ISO/COPOLCO pořádá pravidelně jednou ročně plenární zasedání, které se koná vždy ve stejném termínu v měsíci květnu. Plenární zasedání hostí vždy jedna ze členských zemí, většinou mimo Evropu. Období covidu i zde zasáhlo do společného fyzického setkávání a plenární zasedání se po 3 roky konala online formou (ČAS se vždy účastnil). Po covidu se navrátil osobní způsob setkávání této důležité skupiny. V uplynulých dvou letech hostila plenární zasedání ISO/COPOLCO Indie a následně Keňa. V letošním roce se hostitelství ujala Velká Británie.
Zástupce ČASu, který je zodpovědnou osobou pro ISO/COPOLCO, se tohoto zasedání zúčastní.